Behandlingar för smådjur

Behandligar

Vi kan utföra de vanligaste behandlingarna på smådjur

• Tandbehandlingar inkl. tandstenstagning med ultraljud, tandpolering, tandextraktion
  • Kirurgi bl.a. kastration av tik, hanhund, hon- och hankatter, hudknutor, navelbråck
  • Dräktighetsdiagnostik med ultraljud
  • Hälsokontroller
  • Vaccinationer
  • Passutfärdande
  • Besiktning
  • ID-märkning med chip eller tatuering
  • Kloklippning
  • Rakning av toviga katter
  • Blodprovstagning
Nedanför hittar du mer detaljerad information om de behandlingar vi utför.

Tandvård

Kliniken är utrustad för tandvård med narkos, syrgas, tandborrsenhet, tandröntgen, puts och ultraljud för tandstenstagning.

Sjukdomar såsom tandlossning och gingivit till följd av dålig munhygien är mycket vanliga. Det är vanligt att man som djurägare inte ser att djuret mår dåligt eftersom de sällan slutar äta trots kraftiga sjukdomsförändringar och smärta i munnen. Däremot är det inte sällan som djurägaren upplever sin hund/katt gladare och piggare när man åtgärdat en smärtsam tand.

Tandsten och inflammation i tandköttet kan inte bara leda till tandlossning utan även infektioner som sprider sig i kroppen via blodet.

Be gärna en sköterska titta i munnen om du är inne för en vaccination. Vi kan då avgöra om en tandstenstagning är nödvändig.

Kvarblivna mjölktänder

Kvarblivna mjölktänder är inte helt ovanligt. Om mjölktanden inte lossnar sitter den ivägen för den permanenta tanden som riskerar att bli felställd. En mjölktand ska tas bort om den inte lossar då den permanenta tanden bryter ut.

Tandsten

Tandsten bildas vanligast på utsidan av överkäkens tänder men kan i vissa fall bildas runtom alla tänder. Tandstenen ger fäste för bakterier med dålig lukt/andedräkt som följd. Detta är den i särklass vanligaste orsaken till dålig andedräkt hos hund. Tandstenen kryper upp under munslemhinnan och bryter ned tandligamentet och rotbenet med tandlossning som följd.

Förebyggande tandvård

För att undvika att tandsten bildas måste tänderna hållas rena. Detta görs säkrast genom tandborstning/putsning. Man kan använda en barntandborste/eltandborste och borsta med hund/katttandkräm. OBS! Hundar och katter ogillar ofta människans tandkräm starkt. Om det är svårt att borsta med borste kan tänderna torkas rena med en kompress.

Börja borsta på din valp/kattunge tidigt.

Det finns flertalet produkter för att hjälpa till att förhindra tandstensuppkomst. På kliniken har vi bland annat T/D foder, Buccadog/Bucacat pasta, torkservetter, eltandborste för djur och tandkräm för att hjälpa dig att hålla ditt djurs tänder i trim!

Kirurgi

Vi utför kastrationer på hund och katt, både hon- och handjur. Vi kastrerar även marsvin- och kaninhanar.
Mjukdelskirurgi så som hudknutor, bråck, juvertumörer, ögonlocktumörer, sårskador.
Vid de flesta operationer sövs djuret och det får då ligga kvar hos oss tills det är vaket igen.
Vanligtvis lämnas djuret in till oss på morgonen och då bestämmer man en hemgångstid när ägaren kommer för att hämta sitt djur.
Om din hund ska genomgå en planerad operation är det bra om den badas i ett bakteriedödande shampo dagen innan operationen. Det bör vara ett klorhexidinshampo (finns att köpa i vår butik). Detta hjälper oss i arbetet att försöka hålla operationsområdet sterilt.
Om ditt djur får stygn som ska tas så görs detta vanligtvis efter 10 dagar. Ring och beställ en tid så hjälper vi dig om du känner dig osäker.

Besiktning

Vi besiktingar ditt djur inför försäljning och försäkring.

Kloklippning och rakning

Vi kan hjälpa dig med kloklippningen på ditt djur. Är djuret nervöst kan det få en lugnande spruta för att slippa stressen.

Långhåriga katter kan få svåra tovor i pälsen, dessa kan ge klåda och hudirritation. Katten får sova under tiden vi rakar bort tovorna.

ID-märkning

Detta görs med chip eller tatuering. Chippets fördel är att det är beständigt men det krävs en avläsare får att kunna se numret. Tatueringens fördel är att den syns på utsidan men den kan blekna och bli svårläst.

Ultraljud

Med ultraljud kan vi kontrollera dräktighet på tik från dag 24. Man kan se hjärtslag men inte med säkerhet räkna antalet foster med ultraljud.

Avlivning

Vi vet att beslutet att avliva sitt djur är det svåraste man som djurägare måste ta.

Ring oss gärna och rådfråga om du känner en osäkerhet inför beslutet.

När du bestämt dig kommer vi överens om en dag och en tid. Då du kommer till oss börjar vi med att skriva och göra klart pappersarbetet kring avlivningen. Du kommer få frågan om du vill vara med under avlivningen och om du vill se djuret efteråt. Du ska även ta ställning till om du vill få din hund/katt kremerad.

Ni får sitta in i ett rum och hunden får en lugnande spruta och en kanyl läggs i ett av benen då hunden är trött. Man ger sedan en spruta direkt i blodet och hunden somnar in. Andning och hjärtverksamhet upphör inom någon till några minuter.

Även med katter får man sitta in i ett rum och katten får sedan en spruta i buken. De blir gradvis tröttare och somnar in efter ca 5-15 minuter. Väldigt få katter reagerar på sticket men skulle katten visa obehag så får den en lugnande spruta. Detta gör dock att den ofta mår lite dåligt och kan kräkas. Det tar även lite längre tid innan hjärtat slutar slå.

Efteråt kan man få sitta själv en stund med sitt djur för att ta farväl om man vill. Du bestämmer själv vad som känns bäst för dig.

Man kan få sitt djur kremerat separat och då får man tillbaka askan.

Djuret kan också kremeras med andra djur och då får man inte tillbaka askan. Den sprids då av kremeringsföretaget Lekebergs smådjurskremering.

Man kan naturligtvis även ta med sig kroppen hem för begravning men kontrollera först med kommunen att ni får begrava djuret hemma.

Kommunen har en begravningsplats för sällskapsdjur i Kinna. Om hunden väger över 10 kg måste den först kremeras. Läs mer om begravningsplatsen på kommunens hemsida.